Metody terapii słuchu fonemowego opierają się w głównej mierze na wykonywaniu przez dziecko szeregu ćwiczeń, które wielokrotnie powtarzane utrwalają prawidłowe wzorce fonetyczne.
Przykładowe ćwiczenia wspierające prawidłowy rozwój i/lub terapię zaburzeń słuchu fonemowego:
1) Naśladowanie - małe dzieci uczymy rozróżniać dźwięki wydawane przez pojazdy, zwierzęta, stukot butów, skrzypnięcie drzwi, posługujemy się obrazkami. Następnie dzieci próbują naśladować słyszane głosy oraz rozpoznawać i różnicować dźwięki z otoczenia np. głosy ludzi, natury, zwierząt, instrumentów.
2) Ćwiczenia rytmizujące - polegają na odtwarzaniu usłyszanego rytmu. Można go wyklaskać, wytupać, ale można również odtworzyć za pomocą rysowania znaków graficznych. Do takich ćwiczeń można wykorzystać klocki, foremki, zabawki, guziki, materiały sypkie umieszczone w szklanym lub plastikowym pojemniku (ryż, makaron, groch, kapsle), itp.
3) Ze starszymi dziećmi można przeprowadzać już ćwiczenia, które przygotują je do nauki czytania i pisania. Są to już ćwiczenia polegające na analizie i syntezie wyrazów.
3) Przykłady:
- wyróżnianie wyrazów w zdaniu,
- wyróżnianie głosek w wyrazach - najpierw na początku wyrazu, potem na końcu i w środku. Można użyć do tego obrazków, spośród, których dziecko wyszuka obrazki zaczynające się lub kończące na daną głoskę,
- wymyślanie rymujących się wyrazów.
- wyróżnianie wyrazów w zdaniu,
- wyróżnianie głosek w wyrazach - najpierw na początku wyrazu, potem na końcu i w środku. Można użyć do tego obrazków, spośród, których dziecko wyszuka obrazki zaczynające się lub kończące na daną głoskę,
- wymyślanie rymujących się wyrazów.
- układanie kilku wyrazów w kolejności od najkrótszego do najdłuższego,
- rysowanie przedmiotów zaczynających się, kończących, lub mających w środku daną głoskę,
- dobieranie w pary wyrazów, które różnią się tylko jedną głoską (koza - kosa, mama - dama, tata - data, pije - bije, Ala - Ola).
- podkreślanie czerwoną kredką wyrazów, które „syczą”, a niebieską, tych, które „szumią” (np.: sok, puszka, szachy, postój, proszek, ser),
- dobieranie par obrazków, których nazwy rozpoczynają się taką samą głoską,
- dokonywanie syntezy wyrazów ze słuchu. Jaki wyraz usłyszałeś u-l-e, m-o-t-y-l, d-o-m-e-k.
- rysowanie przedmiotów zaczynających się, kończących, lub mających w środku daną głoskę,
- dobieranie w pary wyrazów, które różnią się tylko jedną głoską (koza - kosa, mama - dama, tata - data, pije - bije, Ala - Ola).
- podkreślanie czerwoną kredką wyrazów, które „syczą”, a niebieską, tych, które „szumią” (np.: sok, puszka, szachy, postój, proszek, ser),
- dobieranie par obrazków, których nazwy rozpoczynają się taką samą głoską,
- dokonywanie syntezy wyrazów ze słuchu. Jaki wyraz usłyszałeś u-l-e, m-o-t-y-l, d-o-m-e-k.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz